لرزش فرمان

لرزش فرمان


اگر در جاده تاکستان در حال رانندگی باشید و ناگهان فرمان خودرو شما بلرزد، دچار نگرانی می‌شوید که مشکل چیست؟ ما در این مقاله به دلایل لرزش فرمان خودرو و همچنین راه‌های جلوگیری از آن و خدمات امداد خودرو قزوین در رابطه با حل این مشکل می‌پردازیم.

لرزش فرمان به عنوان یک زنگ‌خطر عمل می‌کند و نشان دهنده خرابی های بیشتر در آینده است.واگر به آن توجه نشود موتور و سایر قطعات گران‌تر آسیب می‌شود و خرج بیشتری روی دست شما می‌گذارد.

دلایل لرزش فرمان


یکی از دلایل اصلی لرزش فرمان، بالانس نبودن چرخ‌ها است. وقتی وزن رینگ و لاستیک خودرو بالانس نباشد، یعنی در تمامی نقاط آن یکسان نباشد، در سرعت‌های بالا نیروی گریز از مرکز سبب لرزش در تمامی نقاط خودرو و فرمان می‌شود.

• تاب داشتن رینگ و لاستیک


اگر رینگ و لاستیک خودرو شما به دلایلی مانند برخورد با جدول تاب برداشته باشد، چرخش ناهماهنگ چرخ‌ها و لرزش فرمان ایجاد می‌شود.

• سیم زدگی یا پله کردن تایر


اگر تایر فرسوده و یا قدیمی باشد، سیم‌های لاستیک بیرون می‌زند یا تایر پله می‌کند. همچنین ترک خوردن تایر سبب تغییر شکل آن شده و لرزش فرمان ایجاد می‌شود.

• ضربه خوردن رینگ


اگر در هنگام تصادف رینگ لاستیک شما ضربه ببیند، در سرعت‌های بالا فرمان خودرو لرزش دارد. این تاب برداشتن رینگ با چشم قابل مشاهده نیست و متخصص با دستگاه آن را تشخیص می‌دهد.

• عدم تنظیم صحیح زاویه


اگر خودرو را از زاویه بالا در نظر بگیریم، بخش جلوی چرخ‌های خودرو به مقدار بسیار اندک به داخل متمایل است که این زاویه به عنوان tow شناخته می‌شود. وقتی زاویه میان دو چرخ به هم بخورد و به یک اندازه نباشد، لرزش فرمان ایجاد می‌شود.

• تاب برداشتن دیسک کاسه ترمز


اگر خودرو هنگام ترمز گرفتن، مخصوصاً در خودروهایی مثل پژو 405 و پراید، فرمان خودرو لرزش دارد، به احتمال زیاد کاسه ترمز خودرو تاب برداشته و سطح آن سیقلی و صاف نیست.

• خرابی بوش‌ها و سیبک‌های خودرو


سیبک‌ها و بوش‌های خودرو به عنوان رابط بین جعبه فرمان و چرخ‌ها عمل می‌کنند. هرگونه لقی در این سیستم لرزش فرمان ایجاد می‌کند.
نکته: به دلیل آنکه جاده‌های قزوین تعداد زیادی پستی و بلندی و همچنین سرعت‌گیرهای زیادی دارد، سیبک‌ها و بوش‌ها شل می‌شوند و این یکی از دلایل عمده لرزش فرمان در قزوین است.

• ناهمراستایی چرخ‌ها


اگر چرخ‌ها در یک محور نباشند، ماشین به یک طرف می‌کشد و فرمان نیز لرزش دارد. این مشکل اغلب به علت ضربه دیدن تایر خودرو و همچنین تعویض کمک‌ها رخ می‌دهد.

لرزش فرمان

• مشکل در بلبرینگ چرخ


اگر بلبرینگ خودرو آسیب ببیند یا معیوب باشد، در سرعت‌های بالا لرزش چرخ‌ها و قفل شدن چرخ‌ها ایجاد می‌شود. خرابی بلبرینگ چرخ اغلب در فرمان‌گیری در پیچ‌ها خود را نشان می‌دهد.

• کم باد بودن یا پر باد بودن لاستیک‌ها


وقتی فشار باد لاستیک‌ها نامناسب باشد، در سرعت‌های بالا لرزش در چرخ‌ها و بدنه ایجاد می‌شود و سپس فرمان خودرو می‌لرزد.

• خرابی کمک فنرها


وظیفه اصلی کمک فنرها دریافت ضربه‌ها در جاده است. اگر کمک فنرها آسیب ببینند یا فرسوده شوند، دیگر نمی‌توانند ضربه‌ها را جذب کنند و آن‌ها را مستقیماً به بدنه و فرمان منتقل می‌کنند.

• خرابی میل فرمان


گاهی مشکل از خود میل فرمان است. در بسیاری از مواقع میل فرمان دچار شکستگی یا لقی می‌شود و لرزش فرمان ایجاد می‌کند.

• تاب برداشتن گاردان


در خودروهای محور عقب، وقتی پیچ‌ها شل شوند، میل گاردان میلرزد و لرزش را به فرمان منتقل می‌کند.

• خرابی سه شاخ پولوس


وقتی سه شاخ پولوس خراب شود، در هنگام پیچیدن فرمان لرزش ایجاد می‌شود.

• تاب برداشتن دیسک و صفحه


وقتی دیسک و صفحه خودرو تاب بردارند، پس از رها کردن کلاچ، فرمان شروع به لرزیدن می‌کند.

بررسی لرزش فرمان در شرایط مختلف


اگر خودرو در سرعت‌های بالای 80 شروع به لرزیدن کرد، به احتمال زیاد مشکل از بالانس نبودن چرخ‌ها یا تاب رینگ و لاستیک معیوب است.
اگر خودرو هنگام ترمز گرفتن لرزش داشت، مشکل از دیسک یا لنت ترمز تابدار است که گاهی با گرفتن کالیپر یا چسبیدن پیستون ترمز اشتباه گرفته می‌شود.
اگر خودرو در حالت درجا لرزش داشت، مشکل به احتمال زیاد از پمپ هیدرولیک و پایه موتور است. در خودروهای دنده‌ای، لرزش پایه موتور مستقیماً بر لرزش دنده تأثیر دارد.

لرزش فرمان بعد از تعویض لاستیک یا جلوبندی خودرو
در این مواقع به دلیل اینکه ممکن است چرخ‌ها در یک محور نباشند و بالانس نباشند، فرمان میلرزد. پس از تعویض لاستیک و جلوبندی، بهتر است چرخ‌ها دوباره بالانس شوند.

نکات فنی برای جلوگیری از لرزش فرمان

  • بعد از هر 10 هزار کیلومتر، چرخ‌ها را دوباره بررسی کنید تا بالانس باشند و رینگ‌های تایرها را هم چک کنید.
  • از لاستیک‌های با کیفیت و دارای تاریخ تولید جدیدتر استفاده کنید. لاستیک‌های قدیمی و بی‌کیفیت به دلیل پوسیدگی و خرابی لرزش فرمان ایجاد می‌کنند و در صورت ترکیدن، باعث چپ شدن و تصادف می‌شوند.
  • فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید. وقتی باد چرخ‌ها بالانس نباشد یا کم یا زیاد باشد، لرزش فرمان ایجاد می‌شود.
  • اگر از چاله‌های عمیق یا دست‌اندازهای بلند عبور کردید، خودرو را متوقف کنید و رینگ لاستیک را بررسی کنید تا تاب برنداشته باشد.
  • پس از هر 20 هزار کیلومتر، سیبک‌ها و کمک فنرها را بررسی کنید تا شل یا لق نشده باشند.
    نکته: وقتی این قطعات شل شوند، پس از گذشت مسافت‌های طولانی یا عبور از دست‌انداز بلند، آسیب می‌بینند و طولانی‌مدت سبب خوردگی آن‌ها می‌شود.

اقدامات لازم پس از مشاهده لرزش فرمان در جاده


پس از مشاهده لرزش فرمان، خودرو را در جایی امن در جاده پارک کنید. سپس با اپراتور ما تماس بگیرید و مشکل خود را توضیح دهید و آدرس خود را بدهید. متخصصین ما ظرف حداکثر 30 دقیقه در محل حاضر می‌شوند. آن‌ها با دیاگ قطعه ایجادکننده لرزش فرمان را مشخص می‌کنند. اگر مشکل قابل تعمیر در محل باشد، آن را تعمیر می‌کنند و در غیر این صورت، خودرو را با یدک‌کش به یک تعمیرگاه مطمئن منتقل می‌کنند.

نتیجه‌گیری


فرمان به عنوان عنصر هدایت‌کننده خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است. وقتی لرزشی در این قطعه احساس کردید، باید سریع به آن رسیدگی کنید. بنابراین یا سریع خود را به یک تعمیرکار برسانید یا با امداد خودرو قزوین تماس بگیرید تا مشکل شما در محل حل شود.

سوالات متداول

آیا امکان رفع لرزش فرمان در محل وجود دارد؟

بله، تکنسین‌های ما با حضور در محل به سرعت مشکل لرزش فرمان خودرو را حل می‌کنند.

سریع‌ترین راه برای تماس با امداد خودرو قزوین چیست؟

کافی است با شماره() تماس بگیرید

آیا امداد خودرو قزوین در روزهای تعطیل هم فعالیت می‌کند؟

بله، خدمات‌رسانی تیم ما به صورت 24 ساعته و در 365 روز سال انجام می‌شود.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *